Wednesday, December 30, 2009

Mencari Partner Rumah sewa Muslimah SHJ

>Belakang Petronas, Demit(dekat dgn HUSM)
>Setingkat, ada air-cond, dapur, katil, kerusi, almari.....
>Sewa Bulanan insyaAllah dalam lingkungan RM100 shj..

KEUTAMAAN KEPADA SHBT2 YANG NAK BERGIAT AKTIF DGN NISA' KELANTAN

0139870277

Saturday, December 26, 2009

wacana

assalamualaikum wbt..

sekadar perkongsian tentang video Wacana Perdana di Kelantan Trade Centre...
selamat menimba ilmu

http://khadim-alquran.blogspot.com/

biarkan ku pinjam teladan tabahnya hatimu

assalamualaikum wbt...

suatu ketika, rindu pada seorang sahabat2 membuak2...
Rindu kerana dia seorang teladan muslimah solehah...
tabahnya dia ketika menyesuluri liku2 hidup yang sukar utk org lain mengerti walaupun mereka tahu..

Ku lihat....
Dirinya sungguh indah..kesan wudhuk pada wajahnya benar2 berkesan..
santun kakinya diayun melangkah...
tertib bibirnya berbicara...
satu demi satu perkataan menerjah keluar daripada percakapannya...Bimbang mendatangkan dosa yang mungkin disedari atau tidak..
setiap kali cuti yang terluang pasti dirinya meng'uzlah'kan diri di pusat pengajian pondok..

Biarpun bergelar muslimat, tetapi sahabatku ini sungguh kuat diuji dgn fitnah dunia dan sihir.
mungkin dirinya cukup ayu dan cantik... Mendebarkan hati setiap anak mata yang memandang..
Tetapi sungguh katanya, biarpun banyak mehnah datang hatinya cukup bersih mahu mengingati Allah dan menjadikan Allah itu matlamat cintanya...
sudah lama kuperhatikan dirinya..setiap kali berbicara tentang Allah, pasti terpejam matanya dan terukir senyuman pada wajahnya..mungkin mengingati indahnya di saat sunyi antara dia dan Allah...

Kali teakhir ku lihat dirinya sebelum kami berpisah ialah ketika ku datang menziarahi keluarganya yg kuat terkena sihir..
pantang lalai pasti mudah sihir itu terkena...Tergaman aku mendengar bicara seorg ust mengenai dirinya.."Mereka hanya boleh ganggu luaran sahaja tetapi hati tidak kerana pemilik hati ini cukup kuat ikatannya dgn Allah..."

Seraya berkali2 meminta maaf kerana tidak dapat menjemputku naik ke rumah tetapi hanya bersila di tangga, dia masih tersenyum tetapi air mata tetap laju mengalir..berkali2 bibirnya mengucapkan syukur pada Allah atas lawatanku dan meminta maaf kerana tidak dapat melayan tetamu..dia tetap memandang kami dgn penuh kasih sayang...

Alangkah baiknya dia...

dari luar, ku terdengar bacaan Al-Quran diputarkan menghiasi ruang rumahnya..
Semoga Allah sentiasamu, SAHABATKU...

Sungguh, tabahnya hatimu.

Wednesday, December 23, 2009

indah



Kagumnya..
bila nak jadi tetamu Allah ye...
harap2 dapat menjejakkan kaki bersama suami nanti di sini
Doa yg baik2 ukt keturunan..
InsyaAllah.........

Tuesday, December 22, 2009

lupa

LUPA LETAK BUKU TAKPA...LUPA PELAJARAN SIKIT2 TAKPA.. LUPA NAK CONTECT SAUDARA ATAU KAWAN TAKPA..LUPA SIMPAN DUIT KAT MANA TAKPA.. LUPA SAMBUT HARIJADI MAK TAKPA.. TAPI BILA LUPA PADA LLAH SWT, TIADA GUNAPUN JIKA INGAT SUMENYA DALAM DUNIA INI...

Tuesday, December 15, 2009

Kem Solat dan Pengurusan Jenazah 2009


Tarikh:
25 – 27 Disember 2009 (Jumaat – Ahad)

Tempat:
Masjid As-syakirin, Gombak

MAKLUMAT PROGRAM
Program ini memupuk kesedaran di kalangan pelajar tentang kepentingan akidah dan bahaya syirik. Selain itu, program ini mendedakan peserta secara teori dan praktikal solat serta pengurusan jenazah mengikut conton nabi s.a.w. Peserta juga akan di dedahkan dengan adab-adab yang di ajarkan nabi dalam kehidupan seharian seperti makan, tidur, dan sebagainya.

PENDAFTARAN
Yuran peserta = RM80.00 seorang
35 orang peserta lelaki ( 12-18 tahun)
35 orang peserta perempuan( 12-18 tahun)
Barangan yang perlu dibawa- pakaian untuk belajar, solat, bersukan dan tidur. Bantal, selimut, toto (tilam tidak disediakan), peralatan mandi dan alat tulis. Alat tulis.
Tidak digalakkan membawa barang berharga untuk mengelakkan kecurian.

MAKLUMAT LANJUT
Sekiranya terdapat sebarang masalah atau ingin membuat pendaftaran, bolehlah menghubungi wakil pihak kami melalui saudara fathi (pendaftaran peserta lelaki) di talian 0193652864 atau saudari ummil ulfah (pendaftaran peserta perempuan) di talian 0133087012. Terima Kasih atas kerjasama anda.

Pembayaran boleh dibuat melalui akaun Bank Islam atas nama

Muhamad Hafizi Mihzan Bin Zaidon ( akaun khas program):
14-162-02-014192- 0 (Bank Islam)


Perhatian :
Kepada peserta yang membuat bayaran yuran melalui akaun bank islam, di harap dapat memaklumkan kepada pihak kami dengan lebih awal untuk kelancaran pengurusan dan salinan slip pembayaran beserta boring ini hendaklah di bawa pada hari pendaftaran.
Alamat tempat program : Masjid as-syakirin, Batu 5 1/2 Jalan Gombak, Taman Gombak Jaya, 53000 Kuala Lumpur
(Berdekatan Balai Polis Gombak)

Tarikh Tutup Pendaftaran: Isnin 21 Disember 2009
Klik di sini untuk memuat turun borang penyertaan
http://intisonline. files.wordpress. com/2009/ 12/kem-solat- n-jenazah. pdf


TENTATIF PROGRAM

.25 Disember 2009, Jumaat
03.00 pm : Pendaftaran
04.00 pm : Taklimat program kepada peserta
04.30 pm : Solat Asar
05.00 pm : Ice-breaking
06.00 pm : Khidmat Diri
06.30 pm : Makan malam
07.00 pm : Solat Maghrib
07.30 pm : Kuliah Akidah
08.30 pm : Solat Isya’
09.00 pm : LDK 1- Thaharah
10.30 pm : Minum malam
11.00 pm : Zikir dan doa tidur
11.15 pm : Tidur

26 Disember 2009, Sabtu
04.45 am : Bangun dan khidmat diri
05.00 am : Qiamullail
06.00 am : Solat Subuh
06.30 am : Halaqah al-Quran
07.00 am : Riadhah
07.45 am : Sarapan
08.00 am : Khidmat Diri
08.15 am : LDK 2- Solat
09.30 am : Rehat
10.00 am : LDK 3- solat dan solat jenazah
11.15 am : LDK 4- Adab-adab seharian
12.00 pm : Rehat
12.30 pm : Makan tengahar
i12.45 pm : Khidmat diri
01.15 pm : Solat Zuhur
02.00 pm : LDK 5- mandi jenazah dan kafan
04.00 pm : Rehat dan minum petang
04.20 pm : Solat Asar
05.00 pm : Riadhah
06.00 pm : Khidmat diri
06.30 pm : Makan malam
07.00 pm : Solat Maghrib
07.30 pm : Kuliah- Anak Soleh
08.30 pm : Solat Isya’
09.00 pm : LDK 6- adab-adab seharian
09.20 pm : Presentation adab-adab seharian
10.30 pm : Minum malam
11.00 pm : Zikir dan Adab Tidur
11.15 pm : Tidur

27 Disember 2009, Ahad
04.45 am : Bangun dan khidmat diri
05.00 am : Qiamullail
06.00 am : Solat Subuh
06.30 am : Muraja’ah
07.30 am : CURHAT (Curahan Hati)
07.45 am : Khidmat diri
08.00 am : Minum pagi
08.30 am : Test 1 (Praktikal Wudhu, solat dan solat jenazah)
09.30 am : Rehat
10.00 am : Game jenazah
11.30 am : Ujian bertulis
12.00 pm : Rehat
12.30 pm : Makan tengahari
12.45 pm : Khidmat diri
01.15 pm : Solat Zuhur
02.00 pm : Majlis penutup
02.30 pm : Penyerahan kad laporan
03.30 pm : Bersurai

fikiranku

“Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna(Az-Zumar ayat 9)

Monday, December 14, 2009




'kita adalah kejadian yg sempurna tetapi apa yg kita lakukan selalunya tidak sempurna.'
Pandangan mata selalu menipu,
Pandangan akal selalu tersalah,
Pandangan nafsu selalu melulu,
Dan pandangan hatilah yg hakiki,
kalau hati itu bersih..


Lahir satu tarikh tidak dapat dipinta,
Mati satu tarikh tidak dapat ditunda...

Bila mata bertemu mata akan mula rasa kasih.
Bila hati bertemu hati akan mula rasa sayang.
Tapi....bila dahi bertemu sejadah akan terasa kebesaran Allah S.W.T


Menuntut ilmu adalah taqwa,
Menyampaikan ilmu adalah ibadah,
Mengulang2 ilmu adalah zikir,
Mencari ilmu adalah jihad, (Al-Ghazali)"


Setiap kesulitan itu akan bertambah apabila dihitung-hitung tetapi akan hilang apabila kita tidak menghiraukannya lagi..." -Imam Malik-


Kalau kita berada di alam tabii yg indah,
kita tdk terasa keindahannya,
bukan ertinya alam ini tdk indah,
tp jiwa kitalah yg tdk indah..

Sesungguhnya mati jasad kerana roh,
Mati roh kerana tiada ilmu,
Mati ilmu kerana tiada amal
Dan mati amal kerana tiada istiqomah.





Kesedihan itu lumrah.
Mengingatinya kembali mungkin tidak akan mampu menyembunyikan luka hidup tetapi menilainya semula dengan mata hati berbeza mungkin mampu membuat diri meneruskan hidup dengan tabah.



Ilmu adalah teras kepada ajaran ISLAM,
tanpa ilmu manusia akan terseleweng mengikut kehendak akal dan hawa nafsu sehingga akhirnya agama dijadikan mainan Agama menjadi sendi.


Pengaruh menjadi penjaganya. Kalau tidak bersendi runtuhlah hidup Dan kalau tidak berpenjaganya,binasalah hayat. Krn org yang terhormat itu,.. Kehormatannya itulah yang melarangnya berbuat jahat.





Inginkan mutiara selamilah lautan,
Inginkan bahagia tempuhilah penderitaan,
Inginkan kejayaan relailah pengorbanan..

Ketahuilah bahawa setiap kepahitan itu sebenarnya terkandung seribu kemanisan........


"People wil forget what you said,
people will forget you did,
but people will never forget how you made them feel..."


Live needs sacrifice,
Sacrifice needs fight,
Fight needs courage,
Courage needs confidence,
Confidence determine success,
Success lead us to happiness..


Hidup memerlukan pengorbanan,
Pengorbanan memerlukan perjuangan,
Perjuangan memerlukan kekuatan,

Kekuatan memerlukan keyakinan,
Keyakinan menentukan kejayaan,
Kejayaan membawa kebahagiaan...


Hidup tanpa cita-cita adalah mati
Cita-cita tanpa usaha adalah mimpi
Ilmu penyuluh hati yg bersih,


Pengorbanan memerlukan usaha yg gigih,
Natijahnya kejayaan bakal diraih,
Kutuman senyuman akan tersurih,
Berkat doa kepada yang Maha Pengasih...


Diam merupakan sebuah keputusan hukum
Sebaik baik perkataan adalah yang sedikit Namun dapat menjadi petunjuk


Keselamatan sesaorang terletak pada penjagaan lisannya
Siapa yang manis lisannya pasti akan ramai kawannya


Yang lahir dari hati adalah keikhlasan
Yang datang dari akal adalah kewarasan
Bersatulah hati dan akal
Melawan nafsu yang bakal memusnahkan


Harta yang paling indah adalah sabar
Teman yang paling akrab adalah amal
Pengawal yang paling waspada adalah diam
Bahasa yang paling manis adalah senyum
Dan ibadah yang paling indah adalah kyusuk


Malu daripada lelaki adalah bai
Tetapi daripada perempuan lebih baik


Adil bagi setiap orang adalah baik,
Tetapi daripada pemerintah lebih baik


Taubat daripada pemuda adalah baik
Tetapi daripada orang tua lebih baik


Dermawan daripada orang kaya adalah baik
Tetapi daripada orang miskin lagi baik"


Tunjangkan resah mu di dada solat, Himpunk' peritmu digenggaman doa, Tutupi kekecewaan dgn taqwa, Dan nilailah kesucian dirimu melalui keikhlasan hati". Hidupkan Rasa Bertuhan... Suburkan Rasa Kehambaan... >>

permata ayah bonda







tanyalah diri kita adakah kita ini merupakan permata ayah bonda?








janganlah pula kita menyusahkan ibu bapa waluapun mereka rela...

berdoalah utk mereka kerana kelak kita juga akan didoa oleh anak-anak kita.....
persiapan utk menjadi permata kepada anak-anak nnti adalah tabiat yang baik, akhlak yang mulia , keimanan yang teguh kepada Allah boleh menghasilkan benih yang baik utk generasi akan datang...marilah bersama berusaha

Saturday, December 5, 2009

Doaku



Allah menyembunyikan saat dimakbulkan doa pd hari Jumaat agar kita sentiasa berdoa sepanjang harinya. Allah menyembunyikan masa mati supaya kita sentiasa beramal ibadat dan mentaati Allah sepanjang waktu. Maka perbanyakkan amalan moga kita akan tergolong dikalangan hamba yg bersyukur

Tuesday, December 1, 2009

Kem Memburu Bintang 2009



Kepada para ibu ayah, kakak, abang, bapa saudara atau sesiapa sahaja yang prihatin terhadap perkembangan dan peningkatan keintelektualan serta syaksiah anak2 mereka atau sesiapa sahaja yang bersama mereka, mari sertai kami dalam kem Memburu Bintang.. InsyaAllah, ianya kem yang mendidik jiwa dan menjadikan Allah serta Islam itu sebagai matlamat hidup yang utama...


Tarikh : 04 & 05 Disember 2009 ( Jumaat & Sabtu )

Tempat : Masjid Ismail Petra, Kubang Kerian, Kelantan

Sasaran : Pelajar2 sekolah Rendah ( umur 9-12 tahun ) sekitar Negeri Kelantan ( Terhad kepada 60 orang setiap sesi )

Anjuran : Kelab Rakan Islam Kelantan

Untuk Tempahan tempat, sila hubungi segera :
>> Cik Nur Syairah Bt Ab. Rani 013-9870277
>> Cik Nik Safillah Mohd Daud 014-5058780


Bayaran : RM 35 setiap org

Email : kelabrakanislamkelantan@yahoo.com, kelabrakanislamkelantan@gmail.com
Blog : http://www.kelabrakanislamkelantan.blogspot.com/


Objektif Program :

Elemen-elemen yang ditekankan ialah ahklak islamiyyah, adab sunnah, keutamaan solat fardhu, pendedahan solat sunat serta pengurusan kendiri



Semoga Kem Memburu Bintang ini menjadikan anak2 kelantan lebih berdaya saing dan menjadikan Islam sebagai cara hidup...InsyaAllah..

JANGAN TERLAMBAT UNTUK MENDAFTAR YEA...

Wednesday, November 25, 2009

tulisan kak muna

Intai dulu antara nampak, kini jadi rindu-rinduan...GAMIS 0809

GAMIS 0809 sudahpun melabuhkan tirainya. Alhamdulillah, pemilik diri masih memberi keizinan untuk bernafas di bumiNya.

Setahun berlalu sudah pasti mencipta kenangan tersendiri. Umpama mimpi, saya tidak pernah menyangka akan berada di barisan kepimpinan GAMIS. Lucu, dulu banyak mengkritik, kini dikritik. Bila berada dalam kasut, baru memahami.

Masih terbayang-bayang suara sahabiah -sahabiah MT bergurau senda dengan saya. Kak Zafirah, paling banyak menghabiskan masa bersama saya sejak 2 - 3 bulan lepas. Bermula dengan projek KO-SPIN09, sehingga hari muktamar. Bohonglah jika saya katakan kami tidak pernah berselisih pendapat. Sudah nama gerak kerja, tergigit lidah itu pasti kan hadir. Namun, dialah yang paling saya sayang. Dia ada sewaktu saya benar-benar memerlukan. Dialah kakak saya yang sejati dalam perjuangan. Kakak kini di Pahang, meneruskan agenda perjuangan yang tersusun rapi di sana di samping ibunda tercinta. Meneladani Saidatina Khadijah dalam menetapkan matlamat, moga syahid menjadi habuan.

Fida, walaupun muda daripada saya, saya amat menghormati beliau sebagai pemimpin. Saya amat berbangga dapat berbakti bersama-sama beliau dalam kepimpinan ini. Fidah amat tabah dan pendokong yangamat kuat dalam sesi kepimpinan kali ini. Pernah satu tika saya amat down, sehingga kerudung basah dengan airmata kerana satu peristiwa, dia hadir memberi semangat.." Kak, kak mesti kuat. Fida nak lihat senyuman dan kak Muna yang semangat.! Muslimat power!" Usikan beliau membuatkan kegusaran tersebut berkurang semula. Saya berjanji pada diri, sampai bila-bila, saya tidak akan tinggalkan Fida jika dia memerlukan saya suatu hari nanti kelak. Fida pasti akan jadi pimpinan besar, itu keyakinan saya dan saya akan sentiasa menjadi penyokong kuatnya.

Dalam kegilaan bergerak kerja, perlu juga ada seseorang yang membantu kita memuhasabah diri dan pada saya Solehati adalah orangnya. Telusnya, saya amat kagum kemurnian jiwa dan semangat mujahadahnya. Solehati seorang yang kuat bekerja dan tidak suka membazir. Saya sangat suka melihat dia apabila dia makan. Makanan tu jadi sedap pula melihat cara dia makan walhal saya tertipu. Pernah suatu hari saya kurang sihat dan diserang demam panas amat sangat sewaktu bergerak kerja di PUM. Sepatutnya ada meeting penting namun saya terus terlena dalam kain telekung, selepas maghrib. Hampir jam empat pagi, sesudah punya kekuatan, saya terjaga untuk solat Isya'. Saya terdengar seseorang sedang berzikir denga sayunya. Aduh, Soleh , rupanya dirimu juga seolah -olah berjangkit dengan diriku. Sesudah solat Subuh, saya pegang kakinya. Sejuk. Sentuhan minyak bam saya kenakan padanya. Soleh, saat itu, ukhuwwah dengan dirimu terasa amat mendalam. Saya amat takut melihat sahabiah saya sakit.

Di sebalik keseriusan saya, ada juga gila-gilanya. Malah ia amat terserlah sekiranya saya amat penat ataupun, tertekan ataupun bersama adik seorang ini, Pija. Dengan Pija, yang mustahil mampu jadi tidak mustahil. Apabila memandu kereta, jarang sekali Pija duduk di belakang. Pija Futuristik dan penuh semangat kepemudaan. Pernah sekali Pija marah, wajahnya menjadi amat manja dan comel. Kami selalu juga pakai baju sama tema warna tanpa dirancang. Wavelength berfikir sama. Adfa juga gerak kerja GAMIS yang lain arahannya, lain pula kami buat. Namun inilah kenangan yang menyeronokkan.

Ketawadhu' an Aini menjadi inspirasi saya. UKM ada sejarahnya tersendiri dengan kehidupan saya. Namun Aini berjaya membuatkan saya melupakan bahawa beliau adalah dari kampus UKM. Senyuman Aini manis sekali namun beliau amat serius sewaktu bermeeting. Saya suka melihat tingkahnya sebelum tertawa sesuatu jenaka dalam meeting.

Elin, pendokong setia SIGMA. Kesungguhan beliau terpamer apabila beliau sempat mengarang lagu SIGMA yang dipostkan ke dalam blog Fida. Saya amat berbangga dengan adik ini. Saya yakin kami memang ditakdirkan bertemu. Baru beberapa kali sudah terasa rapatnya. Inilah ukhuwwah Islamiyyah. Bercinta kerana Allah, memberi kerana ikhlas. Asalnya Elin seorang yang serius juga, namun akhir-akhir ini menjadi gila-gila pula kenapa ya...?hehe

Quasrina dan Ainul dua orang adik ustazah yang setia bermesej dengan saya. Wajah yang terselindung di sebalik purdah tidak menghalang beliau untuk lantang menegakkan kebenaran. Sungguh, saya amat berbangga dengan mereka. Mujahidah gagah di sebalik jiwa yang tabah kan quas.. Yang paling kritikal adalah Asti.Ramai lagi adik-adik sehingga tidak tersebut di sini, apapun, saya amat terharu dengan ukhuwwah yang dihulur. Moga-moga ia berpnjangan ke akhirat.

Adik-adik muslimin juga tidak terkecuali. Amin paling cekal jiwanya dan tidak pernah satu masa pun saya telefon, Al-Quran tidak di tangannya. "Tengah tasmi'... kak" Alangkah, beliau seorang bakal doktor, sudah pasti amat sibuk namun pengorbanan masa sewaktu gerak kerja KOSPIN amat memukau. Naqiu, seorang yang amat lincah, Arif, seorang yang cool, dan adik-adik DQ, kebanyakkannya diam-diam tapi berisi. Kenangan kongres pastinya sesuatu yang tidak akan akak lupakan bersama kalian, apatah lagi PUM ( Persatuan Ulama Malaysia) yang membimbing umpama bapa. Terima kasih Ustaz Azmi dan Ustaz Baharom.

Saya juga tidak akan melupakan MT Muslimin GAMIS. Bagi saya, mereka adalah Rijalullah yang hebat. Saya suka mengusik Yusri yang rajin tidur dalam meeting. Dia marah kami tertawakan dirinya. Namun apa yang beliau tidak tahu, selepas it, kami menginsafi sesama sendiri, keadaan beliau. Kepenatan berjuang tanpa putus asa dan setia berbakti yang terpamer pada wajah yang terpejam itu, benar-benar meruntun hati. Lantas menguatkan azam kami untuk terus bergerak kerja.

Saya mengenali Hilman sewaktu gerak kerja kongres. Sebelum ini, sungguh, nama itu amat asing bagi saya. Kini, tidak lagi. Dialah adik lelaki saya yang amat gila-gila dan sincere. Saya tidak akan lupa kenangan kami petang itu di rumah Wasif, dalam projek menambat hati Dato Wan, Pengarah JAKIM untuk merayu membantu Kongres. Fida tidak henti ketawa dan Idris ( presiden sekarang) yang serius terus bertukar watak. Kami memang mengejutkan Wasif yang agak pemalu. Siap bawa pisang goreng lagi ke rumah beliau. Masih ingat lagi, Hilman complaint tidur je sepanjang perjalanan pergi. Tinggallah dia seorang menjadi driver tidak berbayar terpinga-pinga mencari jalan.

Ustaz Kusyairi memang seorang yang zuhud dan matang. Paling mudah meminta pertolongan beliau sehingga kami segan meminta tolong. Setia bersama isteri, Ustaz Kusyairi memang memiliki ciri-ciri suami pejuang mithali. Tahniah Huda...

Mantan-mantan seperjuangan juga tidak dilupakan.Ustaz RO, mantan timbalan presiden kedengaran sepertinya sudah mendapat anak. Belum sempat bertanya khabar. Mr Nice Guy, sememangnya gelaran khas kami, SIGMA, anugerahkan kepada beliau. Hafizuddin Abirierah dan Ridzuan UIA juga dikata menunggu tempoh bergelar bapa. Alhamdullillah. Begitu juga Kak Mala, SIGMA pertama yang mendirikan rumah tangga. Ustaz Syaari suami isteri semakin rancak berjuang dalam medannya tersendiri, semakin laju dan bergaya. Saya tak lupa kenangan dimarahi Us Syaari kerana lembab buat kerja masa mula-mula GAMIS bergerak. Padan muka saya. Terima kasih ustaz, kini ana laju juga. Azali dan Saidatul, membina kerjaya. Kenangan bersama mereka paling tidak dapat lupa ialah sewaktu mereka akhbar mahasiswa yang tidak menjadi. Biarlah buruk tapi saya puas, kami semakin rapat macam adik beradik.Us hidayat, semakin mendalam tarbiahnya.Atiqah, masih lagi memegang takhta menyambung kontrak dalam GAMIS. Cuma kali ini berlainan posisi.

Oh ya, sebelum terlupa, Yusri adalah mantan MT pertama yang bakal "berdua" selepas kami turun pangkat. InsyaAllah yang terbaeek. Yusri power,power,power! Selepas ini, siapa pula ya..

Sahabat- sahabat yang banyak membantu saya di belakang tabir sepanjang dalam GAMIS - Ust Azlan ( murobbi terbaik, terima kasih sangat atas nasihat dan motivasi), Ust Mior ( murobbi terbaik 2 - sokongan yang amat dihargai ), Ust Adi, Ust Hisom ( murobbi dan bapa angkat terbaeekk), Izzah, Firdaus ( thanx for ur wonderful multimedia), Nurul Syaza ( adik terbaeekkk), Malie ABIM, Mar RTM, Ex bos En Sayed Munawar, Suhaili Umar, Ust Faizal dan Ust Taufik - terima kasih kerana bersama-sama tika susah dan senang. Sahabat-sahabat UITM yang mengkritik dan mengajar saya untuk menjadi lebih baik - Akhyar, ( terima kasih kerana beri peluang mengenali GAMIS dulu) , Kucai Penang, Apih Muawiyah, Anwaruddin, gang UITM lain dan adik-adik UPM lain. Tidak terhingga kepda doa sahabat-sahabat baik saya yang setia mendoakan saya sepanjang berkhidmat - kak Nadiah, Ayu tersayang, Tim, Asyah , Sufi dan lain-lain. Adik -adik MT Konsert terutama Wan dan Aisyah, maafkan akak dunia akhirat kerana tidak berjaya mendidik diri menjadi kakak yang baik but antum. Antum banyak mematangkan akak dalam berfikir.Antum terbaeekkk!

Semua sahabat, antumlah kekuatan saya dalam berjuang. Luv U guys!

Apapun terima kasih pada semua ahli GAMIS, yang tidak tersebut dan ramai lagi. Begitu juga sahabat-sahabat jemaah lain. Terima kasih atas teguran dan nasihat yang banyak membimbing.
Moga Allah thabatkan kita di atas jalan ini sehingga ke akhirat kelak...

Jangan layu dalam melangkah,
Biar dihias cacian fitnah,
Mendokong Islam teruskan gagah,
Tingkatkan iman, teruskan sunnah!

Takbeerrr!!


Wednesday, November 18, 2009

KOKKA

HIASAN ORI YANG BLEUM DOPROSES...


CINCIN PERMATA MARJAN


TASBIH YANG AGAK BESAR SAIZNYA..EDISI SGT TERHAD..



TASBIH BERGANTUNGAN DI DINDING KEDAI..

Saturday, November 14, 2009

mimpi yang indah



tiba2, di suatu yg hening, termimpikan tok guru dan di sisinya ust nik abduh.. aduh...tok guru kelihatan muda dan ust nik abduh tersenyum sahaja...tok guru seakan2 berpesan dan menasihatiku dlm beberapa perkara...ku duduk di sisinya...tak ku hiraukan org di sekeliling... Ya Allah...dekatilah akan aku kepada hamba2-Mu yang soleh-solehah..agar aku sentiasa mengambil pedoman hidup dan pengajaran di sebalik setiap langkah mereka... sesungguhnya, sahabat yang baik ialah apabila kita melihatnya teringat Allah, mendengar kata2nya menambah ilmu agama dan melihat gerak gerinya teringat mati...

Friday, November 13, 2009

SURAH AL-WAQI'AH - petua utk sayap kiri perjuangan

Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Waqi'ah pada tiap-tiap malam, insya'Allah tidak akan merasai kepapaan.

Mereka yang membacanya sebagai wirid, insya'Allah akan beroleh kesenangan selama-lamanya.

Mereka yang membacanya sebanyak 14 kali setiap lepas solat As ar, insya'Allah akan dikurniakan dengan rezeki yang banyak.

Selepas solat Isyak, ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqi'ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Dalam hati, niat untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga kita. Makna Surah Al-Waqi'ah Ayat 35-38 ialah : "Sesungguhnya, Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.

khasiat Surah Al-Kautsar

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga.

Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.
2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya'allah hilang dahaga.
3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.
4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.
5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.
6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.
7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

jom kita amalkan...=)

Thursday, November 12, 2009

ucapan pengantin

assalamualiakum..
sebagai menyampaikan amanat sahabat...

http://www.mywedding.com/khadijahadlan/stories.html

Tahniah dan SELAMAT PENGANTIN BARU buat shbt matrik ana, Ust Adlan..smg Allah merahmati kalian..

Tuesday, November 10, 2009

Allah suka yang kuat dan sihat...!

ASSALAMUALIAKUM WBT..

A
llah suka mukmin yang sihat dan kuat!!! dalam meneliti projek utk master ni, terfikir juga nak serius dlm sukan..alang2 dah aktif dan pernah jadi atlet dulu, baik di manfaatkan dalam arena sukan dan kecergasan pulak.... paling terkesima bila tengok pemain bola sepak dalam piala malaysia baru2 ni tiada sorang pun yang menutup aurat sempurna start daripada pemain hingga pengadil melainkan penjaga gol....GOLLL!!!

isk..sedey sangat..bukan kerana kelantan negeri tercinta kalah tetapi faktor aurat dan juga penyokong yang meninggalkan stadium begitu shj..seolah2, bila menang baru support dan sayang tapi kalah dah tak endah..bagi redupkanhati, adalah lebih baik kalau kita terus bagi sokongan moral dan kata2 perangsang..sekurang2nya redupkanhati tengok pemain kelantan dah serang bertubi2..abih gheng doh,kan...

takpe2...jgn sedey...kalau tutup aurat,dapat juga pahala dan di kira ibadah..kalau dah macam ni, dah la kalah ..tak tau apa yg dapat..hanya Allah yg lebih layak menilai hamba2-Nya...

dengar citer, Tok Guru nak bagi hadiah pakej umrah kepada pemain....kalu betul,baguslah...semoga Allah bukakan pintu hati agar agama yg utama....

betul tak wahai shbt2 di luar sana..?

redupkanhati kadang2 terfikir, betapa tidak adil kalau kita(duat) hanya mengarahkan tutup aurat, main kena sembahyang..tapi tak ramai yg masuk dlm dunia mereka...
kanak2 main sukan..ni masa kat peringat..bagus betul ajk kg ni...buat prgram..

adakah kita tahu apa yang mereka rasai dan lalui?boleh ke terima bulat2 apa yg disuruh...
bila redupkanhati join program sains senaman dan sukan di usm, baru terasa sket bagaimana life mereka tanpa org yang kuat pegangan agama...sembahyang ke mana...urusan pentadbiran ke mana..halal ke...makan minum jaga ke...

dlm banyak2 atlet yang kami buat kajian, redupkanhati baru jumpa sorang yang pakai tigh sampai tututp lututnya(lelaki yea..=)...)...mcm mane yg lain...? ops..... dah tahu,kan...

redupkanhati macam dah ada azam dan matlamat dalam arena master dan sukan ni tapi biarlah bukan sebagai perkongsian lagi sebab redupkanhati lebih suka sesuatu perkongsian yang dikira sebagai contoh tu adalah sudah menjadi amalan redupkanhati..bmbang Allah uji apa yang kita sering gembur2kan..
ni topi nisa'..utk aktiviti out door..kalu nak jaga mentari biar tak hangus muka elok belilah..murah jea..design cantik2...kukuh dan puas hati..RM18 jerk..dgn Nisa' yea...

wallhu'alam...

Sunday, November 8, 2009

temasya sukan kelantan..



tarikh : 13-14 nov 2009
tempat : padang jubli perak, stadium dan sekitar bandar kota bharu kelantan
tema : sukan pengikat kasih sayang....

terdapat banyak acara menarik seperti konvoi berbasikal, hantu raya ( cakjing), galah panjang, sepak takraw bulatan, gasing pangkah, kaki gajah, sumpit, bolasepak bawah 16 tahun, bowling wanita, mewarna..

terdapat juga persembahan hebat2 iaitu daripada pancaragam sekolah, persembahan rebana dan kerkok, persembahan org asli..

hadiah yg disediakan juga lumayan..iaitu daripada rm100-RM1500

jom sama2 berkasih sayang kerana Allah dan melalui cara yang betul...!

sayang itu jangan dihadkan utk pasangan sahaja terutama yang masih belum berkahwin...jika anda menghayati sayang dalam Islam, ana akan teruja utk melaluinya...

SUKAN JUGA SATU IBADAH..PASTIKAN ANDA MENUTUP AURAT DAN NIAT KERANA ALLAH SWT....!!!!

Wednesday, November 4, 2009

Wanita yang beragama akan timbul di wajahnya kecantikan yang lahir dari jiwanya dan menyinari segenap tubuhnya, bukan kecantikan palsu yang diselaputi solekan.Wanita yang beragama juga akan melahirkan sifat qana'ah, iaitu berasa cukup dengan yang mereka miliki dan tidak terlalu memaksa diri untuk mencapai sesuatu. Sifat inilah yang dikatakan oleh ahli tasawuf dengan kekayaan yang hakiki.

Monday, November 2, 2009

sambungan - Cinta Allah Fitrah Insan

Oleh: Mohd Razlan Abdul Razak

Hati ini dikategorikan oleh Ulama Sufi kepada 4 peringkat, iaitu :

1. Hati yang lalai kepada Allah.
2. Hati yang ingat kepada Allah.
3. Hati yang asyik dengan Allah.
4. Hati yang makrifat kepada Allah.

Pada hari ini, kebanyakan ulama, para pendakwah atau orang awam memiliki hati yang berada pada tahap pertama, iaitu hati yang lalai dengan Allah SWT. Ini dapat dilihat dalam kehidupan mereka yang tidak menunjukkan mereka cinta kepada Allah, bersungguh dalam ibadah dan mujahadah serta sentiasa memelihara diri daripada perkara-perkara yang haram, syubhah dan makruh.

Mereka juga tidak berhati-hati dalam perkataan, penglihatan serta pendengaran yang akibatnya hati mereka bertambah keras dan rosak.Berapa ramai ulama yang bercakap tentang takut kepada Allah tetapi sanggup menyembunyikan kebenaran kerana takutkan manusia.

Mereka juga dunukilkan oleh Allah sebagai orang yang menjual ayat-ayat Allah untuk kepentingan duniawi. Ada juga di kalangan para pendakwah yang bercakap tentang ayat-ayat Allah tetapi kadang-kala mereka “menjual” ayat-ayat Allah demi mendapatkan keuntungan, kemasyhuran, pengikut yang ramai serta pujian dari manusia lain. Mereka sebenarnya orang-orang yang mati hatinya daripada perasaan cintakan Allah.

Manakala orang awam, kehidupan mereka dibelenggu oleh kesibukan mencari harta, pangkat dan mencintai kaum keluarga diatas hawa nafsu sehingga melalaikan mereka daripada Allah SWT.Manusia wajib mencintai Allah. Ia adalah perkara fitrah kerana asal roh manusia datang dari Allah.

Ketika di alam arwah, manusia telah mengaku bahawa Allah adalah tuhan mereka dan tiada yang lain dalam cintanya, zikirnya, ingatannya, pujaannya, semuanya adalah untuk Allah SWT semata-mata. Mereka sudah berilmu dan mengenal Allah dengan pengenalan yang hakiki. Apabila manusia itu lari dari fitrah dan tidak menghalakan roh dan hati mereka untuk mencintai Allah, mereka sebenarnya meronta-ronta untuk kembali kepada Allah, untuk mengenal Allah, mencintai Allah atau Rabbnya kerana itulah fitrahnya.Namun kehidupan dunia yang hanya membawa halangan dan rintangan kepada diri seseorang untuk terbang ke hadrat Ilahi telah menyebabkannya menderita kerana mencintai dunia yang bukan fitrahnya.

Ketahuilah, sesiapa yang cuba menentang fitrah dengan tidak mencintai Allah, sebaliknya mencintai dunia atau yang lain, ia akan menderita.Ramai manusia yang mempunyai atau memiliki kekayaan tetapi sedikit yang memiliki kebahagiaan. Kebahagiaan itu hanyalah apabila roh atau hati kembali kepada Allah.

>>Ibarat seekor ikan yang dilepaskan kembali ke lautan atau nseekor burung yang tinggal di dalam sangkar emas kemudian dibukakan sangkar hingga ia kembali mendapat kebebasan. Walaupun tinggal di dalam sangkar emas, hakikatnya burung itu tidak mendapat kebebasan. Begitu juga dengan roh. Jangan biarkan roh kamu terkurung di dalam sangkar emas (dunia dan hawa nafsu), walaupun ia kelihatan cantik tetapi ia bukan kebahagiaan hakiki.

Ramai manusia menyangka apabila mereka kembali kepada Allah, mereka akan terpenjara dan hidup terkongkong kerana dikawal oleh peraturan-peraturan Allah. Sedangkan ianya merupakan satu kunci untuk roh bebas terbang kepada Allah SWT. Apabila mereka menjauhkan diri atau melanggar peraturan-peraturan Allah dan menurut akal mereka, sebenarnya mereka menguncikan diri mereka di dalam sangkar. Inilah hakikat kehidupan manusia. Sehinggalah mereka dapat melihat ketika menghadapi sakaratul maut, baru mereka akan sedar. Ketika itu, ia sudah tidak berguna lagi.

Apabila seseorang itu mencintai harta, maka dia akan menjadi hamba kepada harta. Kalau dia mencintai pangkat, dia akan menjadi hamba kepada pangkat itu.

Begitu juga, mencintai kaum keluarga, sanak saudara atau lain-lainnya, maka jadilah dirinya hamba kepada apa yang dicintainya. Sebaliknya, sesiapa yang mencintai Allah, dia akan bermujahadah dengan hawa nafsunya dan membebaskan diri dari belenggu yang mengikat rohaninya untuk mencintai Allah.

Hanya kekasih Allah-lah memiliki hati yang mencintai-Nya, sentiasa mengingati-Nya, mencintai akhirat dan menangis kerana takut kepada-Nya. Pecah tumit kakinya kerana berdiri di malam hari menghadap Allah dengan rasa kehambaan. Perasaan kecintaan dan kehambaan yang tinggi kepada Allah menyebabkannya mengambil kehidupan dunia dengan amat sederhana.

Islam telah berjaya menguasai dunia dan menjadi model kepada kehidupan manusia. Islam telah menjadi kuasa yang amat ditakuti dan disegani kerana bukan sahaja menjadi contoh dalam aspek kerohanian tetapi juga dari segi akhlak peribadi dan pendidikan anak-anak.

Rumahtangga orang Mukmin tertumpu kepada tujuan mencari cinta Allah. Suami menjadi pemimpin isteri, manakala isteri menjadi penasihat kepada suami dan mendidik anak-anak.

Malah Islam telah berjaya melahirkan generasi contoh dalam pengurusan kehidupan manusia seperti dalam urusan ekonomi, politik, pentadbiran negara, intelektual, sosial dan sebagainya. Generasi ini menterjemahkan Islam yang syumul secara praktikal dan membincarakan permasalahan kehidupan manusia seperti kesucian diri dari hadas kecil hingga kepada kesucian pentadbiran negara dan dunia.

Sesungguhnya tidak ada jalan lain untuk melahirkan kembali generasi contoh yang hebat ini melainkan mengikuti kembali jalan-jalan mereka, peribadi, akhlak, ibadah, mujahadah dan pengorbanan jihad mereka.

Mereka telah dididik oleh Rasulullah SAW dengan keimanan makrifatullah, keimanan yang hakiki. Diwajibkan ke atas mereka melakukan Qiamullail untuk melahirkan kecintaan kepada Allah, hati yang hidup dengan Allah. Mereka ditarbiyah dengan sentiasa membaca Al-Quran dan menghadiri majlis-majlis tazkirah untuk melahirkan dan menguatkan perasaan cinta kepada Allah. Kecintaan mereka ialah kecintaan kepada hati yang dzauq dan tubuh badan yang sihat. Segalanya berpunca dari hati sebab itu hati mestilah diutamakan dalam pendidikan manusia.

Saturday, October 31, 2009

Kem Motivasi Memburu Bintang 2009


Kepada para ibu ayah, kakak, abang, bapa saudara atau sesiapa sahaja yang prihatin terhadap perkembangan dan peningkatan keintelektualan serta syaksiah anak2 mereka atau sesiapa sahaja yang bersama mereka, mari sertai kami dalam kem Memburu Bintang.. InsyaAllah, ianya kem yang mendidik jiwa dan menjadikan Allah serta Islam itu sebagai matlamat hidup yang utama...


Tarikh : 04 & 05 Disember 2009 ( Jumaat & Sabtu )

Tempat : Masjid Ismail Petra, Kubang Kerian, Kelantan

Sasaran : Pelajar2 sekolah Rendah ( umur 9-12 tahun ) sekitar Negeri Kelantan ( Terhad kepada 80 orang setiap sesi )

Anjuran : Kelab Rakan Islam Kelantan ( di bawah naungan Redupkanhati-Trademark )

Untuk Tempahan tempat, sila hubungi segera :
>> Cik Nur Syairah Bt Ab. Rani 013-9870277
>> Cik Nik Safillah Mohd Daud 014-5058780


Bayaran : RM 35 setiap org

Email : kelabrakanislamkelantan@yahoo.com, kelabrakanislamkelantan@gmail.com
Blog : http://www.kelabrakanislamkelantan.blogspot.com/


Objektif Program :
1> Mendidik jiwa dan minda peserta supaya sentiasa berorientasikan Islam
2> Membudayakan akhlak Islam sebagai satu kewajiban dalam kehidupan
3> Mendedahkan peserta kaedah pembelajaran yang baik dan menguruskan waktu dgn bijaksana

Semoga Kem Memburu Bintang ini menjadikan anak2 kelantan lebih berdaya saing dan menjadikan Islam sebagai cara hidup...InsyaAllah..

JANGAN TERLAMBAT UNTUK MENDAFTAR YEA...

Thursday, October 29, 2009

Qana'ah

Aku menepuk2 dahi....laaa yang lain selalu qana'ah..kenapa la yg ni tak qana'ah pulak...

sya, qana'ah lah dalam berperasaan sesama makhluk...ok..be a great muslimah and becoming a wonderful mother..

buat adik2 IPKB yang mantop2, kak sya jadikan video ini sebagai kenangan terindah kita..terima kasih buat shbtku yang mengizinkan nukilannya dihasilkan..=)

Wednesday, October 28, 2009

Bakal?

Apabila seseorang itu sangat cemerlang dalam akademiknya, maka dia akan dilabel sebagai bakal Pelajar Cemerlang oleh guru2nya..Namun adakah pasti apabila keputusan peperiksaan keluar kelak dia tetap akan menjadi pelajar cemerlang?

Apabila seseorang dicop sebagai bakal haji tidak lama lagi, adakah kita pasti dia betul2 akan berlepas ke Mekah untuk menunaikan haji..even dah berlepas pun, adakah dia betul2 akan sampai ke destinasi sebelum maut datang menjemput?

Sekarang...

Apabila seseorang remaja itu bercinta,pasangannya akan dilabel sebagai bakal suami atau bakal isteri...Jadi, adakah pasti mereka betul2 akan berkahwin.?..Seorang lelaki yang ikhlas menyintai seorang wanita akan terbukti hanya selepas akad nikah dibuat..

Jadi, bersederhanalah dalam melakukan sesuatu perkara terutama remaja yang bercinta kerana masa lalai itu membebankan tanggungan dosa yang dipikul kelak..

Wanita Acuan Al-Quran

Wanita Acuan Al-Quran Ialah Seorang wanita Yang Beriman
Yang Hatinya Disaluti Rasa Taqwa Kepada Allah SWT
Yang Sentiasa Haus Dengan Ilmu
Yang Sentiasa Dahaga Dengan Pahala
Yang Solatnya Adalah Maruah Dirinya
Yang Tidak Pernah Takut Berkata Benar
Yang Tidak Pernah Gentar Untuk Melawan Nafsu

Wanita Acuan Al-Quran Ialah wanita Yang Menjaga Tuturkatanya
Yang Tidak Bermegah Dengan Ilmu Yang Dimilikinya
Yang Tidak Bermegah Dengan Harta Dunia Yang Dicarinya
Yang Sentiasa Berbuat Kebaikan Kerana Sifatnya Yang Pelindung
Yang Mempunyai Ramai Kawan Dan Tidak Mempunyai Musuh Yang Bersifat Jembalang

Wanita Acuan Al-Quran Ialah wanita Yang Menghormati Ibubapanya
Yang Sentiasa Berbakti Kepada Kedua Orang Tua Dan Keluarga
Yang Bakal Memelihara Keharmonian Rumahtangga
Yang Akan Mendidik Anak-Anak Dan membantu suami Mendalami Agama Islam
Yang auratnya dikhaskan buat suami tercinta
Yang Mengamalkan Hidup Penuh Kesederhanaan
Kerana Dunia Baginya Adalah Rumah Sementara Menunggu Akhirat

Wanita Acuan Al-Quran Sentiasa Bersedia Untuk Agamanya
Yang Hidup Di Bawah Naungan Al-Quran
Dan Mencontohi Sifat Rasulullah SAW serta wanita sufi yg digariskan dalam kalamullah
Yang Boleh Diajak Berbincang Dan berbicara
Yang Sujudnya Penuh Kesyukuran Dengan Rahmat Allah Ke Atasnya

Wanita Acuan Al-Quran Tidak Pernah Membazirkan Masa
Matanya Kepenatan Kerana Kuat Membaca
Yang Suaranya Lesu Kerana Penat Mengaji Dan Berzikir
Yang Tidurnya Lena Dengan Cahaya Keimanan
Bangun Subuhnya Penuh Dengan Kecerdasan
Kerana Sehari Lagi Usianya Bertambah Penuh Kematangan

Wanita Acuan Al-Quran Sentiasa Mengingati Mati
Yang baginya Hidup Di Dunia Adalah Ladang Akhirat
Yang Mana Buah Kehidupan Itu Perlu Dibajai Dan Dijaga
Meneruskan Perjuangan Islam
Sebelum Hari Kemudian bersama lelaki

Wanita Acuan Al-Quran Ialah wanita Yang Tidak Mudah Terpesona Dengan Buaian Dunia Kerana Dia Mengimpikan Syurga
Di Situlah Rumah Impiannya Bersama lelaki Acuan Al-Quran ganjaran ALLAH SWT

Monday, October 26, 2009

Qani'ah


Buku kak Fatimah Mohd Nordin yang berjudul " Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul" itu ku letakkan di sisiku selepas selesai membacanya.. kerana asyik meneliti dan menghayati bait2 kata2nya aku hanya mengambil masa 2 jam sahaja utk sampai ke ayat terakhir buku tersebut..


ku bangun lalu tertunduk memandang lantai..hela nafas di tarik panjang seraya bersyukur kepada Allah swt kerana menggerakkan hati seorang sahabatku untuk memberikan ku hadiah buku tersebut...


aku bersyukur kerana Allah bukakan pintu hatiku untuk ikhlas membacanya...


bergenang air mata ini kerana perasaan malu yang membuak2 menghiasi pemikiranku tatkala itu.. kenapa aku harus malu?malu kerana aku masih terlalu jauh dgn watak Qani'ah yang diilhamkan oleh penulisnya...


akan ku jadikan ianya inspirasi untuk menjadi seorang sayap kiri perjuangan pejuang Allah nnti..akan ku cuba menyantuni hati ini dan menuntun budiku ini agar sentiasa malu untuk membuat perkara2 yang tidak menggambarkan Islam itu sendiri..


Ya Allah..peganglah hatiku ini..


Sunday, October 25, 2009

Cinta Allah Fitrah Insan



PDF Print E-mail

Oleh: Mohd Razlan Abdul Razak

Hati yang hidup ialah hati yang mencintai Allah......

Sesiapa yang mencintai Allah, dia mencintai Islam kerana kehidupan Islam ialah kehidupan yang ditunjuki oleh Allah. Barangsiapa mencintai kehidupan Islam maka dia mencintai kehidupan Rasulullah SAW dan para sahabat radiaLlahu anhum.

Kehidupan mereka merupakan tafsiran ajaran Islam secara praktikal. Mereka merupakan lelaki-lelaki atau perempuan-perempuan sejati yang pernah dilahirkan di dunia ini. Mereka juga adalah generasi yang membangunkan dunia dengan kecintaan kepada Allah SWT dan membawa kebahagaian kepada kehidupan manusia dan alam.

Apabila kita menyebut tentang cinta Allah, ianya mestilah bertempat di hati sebab hati dicipta untuk merasai dzauqi atau kelazatan menghayatinya. Hati juga tempat makrifat, tempat iman, tempat rindu. Hati ini dikategorikan oleh Ulama Sufi kepada 4 peringkat, iaitu :

1. Hati yang lalai kepada Allah.
2. Hati yang ingat kepada Allah.
3. Hati yang asyik dengan Allah.
4. Hati yang makrifat kepada Allah.

Anda ingin tahu apa itu hati yang lalai,ingat,asyik dan makrifat kepada Allah?
saya sambung selepas ini..insyaaALLAH..

NOTA : inspirasi nukilan ini adalah hasil dorongan sahabat baik saya yang ingin berkhulwah kerana Allah.. smg Allah membantunya dan saya dalam misi ini.. ameen....

Cintaku Untuk Mu



Dari Sufyan bin Uyainah r.a. ia berkata :


“Barangsiapa cinta kepada Allah, maka cinta kepada orang yang dicintai Allah, barangsiapa cinta terhadap orang dicintai Allah, maka cinta perbuatan yang dilakukan karena cinta Allah, barangsiapa cinta terhadap perbuatan yang dilakukan karena cinta Allah, maka cinta melakukan perbuatan itu tanpa diketahui orang lain.”


Al-Asqalani menukilkan bahwa mahabbah (cinta kepada Allah) itu ada dua macam :

v Mahabbah Fardhu, yaitu mahabbah yang mendorong dilakukannya perintah-perintah Allah dan dijauhinya larangan-larangan-Nya.

v Mahabbah Sunnah, yaitu mahabbah yang mendorong dibiasakannya melakukan ibadah sunnah dan dijauhinya hal-hal yang subhat.


Ash-Shiddiq mengatakan, barangsiapa telah merasakan mahabbah Allah yang murni, maka apa yang dia rasakan itu dapat melupakannya dari keinginan dunia dan membuatnya merasa asing dari seluruh manusia.

-----------------------------------------------------------------------------

Sumber : Terjemahan Kitab Nashaihul ’Ibaad – Menjadi Santun dan Bijak

Wednesday, October 21, 2009

Kaedah Mengesan Gangguan Pada Kanak2

Kanak2 kecil agak sukar untur dibacakan rukyah, berikut adalah panduan bagi mengesan samada anak anda yang berusia di bawah umur 7 tahun mengalami gangguan atau tidak.

Ketika anak anda tidur lakukan langkah-langkah berikut:

1. Ambil wudhuk 2. Letakan tangan anda di bahagian kepala anak berkenaan 3. Baca : Al-fatihah (1x), Ayat kursi (7x), Al-ikhlas, Al-Falaq, An-Nas (3x) 4. Perhatikan tangan & kaki anak anda, adakah bergerak2 semasa bacaan di lakukan. 5. Jika ada.... berkemungkinan ada gangguan.
Rawatan:

1. Azankan 7x di telinga anak berkenaan atau
2. Mandikan dengan air yang dibacakan Al-Fatihah, Ayat Qursi, 4Qul

Bila telah di rawat, scan semula... dan ulangi rawatan jika masih ada gangguan.... jika dilakukan berulangkali tetapi masih berlaku... jumpalah dengan mu'allij yang anda yakini.

Selamat mencuba.

Tuesday, October 13, 2009

2 Syair Umar Ibnu Abdul Aziz Rahmatul'alaihi

Manusia berpuas hati dengan benda-benda

yang tidak lama lagi akan fana

dan menaruh angan-angan yang panjang

dan harapan-harapan dari dunia.


Wahai sibodoh!

Tidak patut diperdaya dengan kelazatan mimpi.

Siang kamu dihabiskan dalam kelalaian dan

malam kamu dalam tidur dan

maut sedang menanti kamu.


Hari ini kamu sedang membuat kerja-kerja

yang akan menjadikan kamu menyesal dan risau.

Di dunia ini binatang-binatang berkaki empatlah

yang habiskan masa seperti kamu habiskan masamu.


Dikatakan selepas peristiwa ini belum cukup satu minggu Hazrat Umar Ibnu Abdul Aziz Rahmatul'alaihi wafat


Jika kamu wahai yang lalai, dengar bunyi jam dengan penuh perhatian.

benar-benar ia berkata, 'berkurangan, berkurangan'

masamu dari tempoh kehidupan.

Ulama menyatakan bahawa cahaya hati lahir dari 4 perkara:

1. menahan kelaparan

2. bergaul dengan orang-orang soleh

3. mengingati dosa-dosa yang pernah dilakukan (serta risau)

4. memendekkan angan-angan


Kekerasan hati disebabkan 4 perkara

1. makan hingga kenyang

2. pergaulan buruk

3. tidak mengingati dosa yang telah dilakukan

4. memanjangkan angan-angan

Friday, October 2, 2009

Atas Nama Cinta

lagu ini mengingatkan memori semasa di tahfiz al-amin... lagu ini telah menjadi kegemaran anak-anak hafiz/ah di sana...

maafkan cikgu kerana terlampau berkeras dalam urusan couple kerana kalian masih muda dan tindakan pun banyak yang tak betul..smg niat memperkenalkan lagu ni pada kalian dapat menyedarkan impian cinta yang selayaknya...

siru 'ala barakatillah..

terimalah dedikasi lagu ini buat anak-anak didik tahfiz al-amin..

Atas Nama Cinta
Album : Tika Itu
Munsyid : UNIC
http://liriknasyid.com


Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya


Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

Wednesday, September 30, 2009

Indahnya hamba yang sufi


Sahl bin Abdullah Al-Tustari berkata:

"Sufi itu ialah seseorang yang bersih daripada maksiat, sentiasa berfikir dan berpegang teguh dengan Allah SWT dan tidak dengan manusia. Oleh yang demikian, di sisinya tidak ada apa-apa perbezaan antara emas dan lumpur".


Al-Jurairi menyatakan bahawa tasauwuf itu ialah perlakuan akhlak yang tinggi dan meninggalkan perlakuan yang keji.


Al-Kattani
menegaskan bahawa: "Sesiapa yang membekalkan kamu akhlaknya yang terpuji maka dia telah menambahkan kebersihan jiwamu".

Saturday, September 26, 2009










Oleh: Ustaz Mat Esa Bin Deraman

QIYAMULLAIL JALAN ORANG YANG SOLEH

Qiamullail ialah mendirikan atau menghidupkan malam dengan ibadat-ibadat sunat samada solat mahupun membaca Al-Quran. Ianya merupakan jalan orang-orang yang soleh, cara mendekatkan diri kepada Allah, penghapus kepada dosa-dosa dan penangkis kepada sifat hasad dengki.


Ibadat ini mengangkat orang yang beriman kepada kemulian dan akan dibangkitkan di sisi Allah pada maqam yang terpuji. Hanya orang yang baik serta bertakwa yang mampu memelihara ibadat yang suci ini. Allah S.W.T memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w supaya menghidupkan malam dengan firmanNya dalam surah Isra' ayat 79.

ومن الليل فتهجد به نافلة عسى أن يبعثك ربك مقاما محمودا

Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat Yang Terpuji.

Dalam surah Al-Furqan ayat 64 Allah menjelas sifat hamba-hamba Allah yang diredhaiNya:

والذين يبيتون لربهم سجدا وقياما

Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah) Yang tekun mengerjakan Ibadat kepada Tuhan mereka pada malam hari dengan sujud dan berdiri.



Di antara 3 golongan yang dicintai Allah ialah lelaki yang mempunyai isteri yang cantik, tempat tidur yang nyaman, maka dia meninggalkannya seketika untuk melaksanakan solat malam. Allah berfirman kepadanya, "dia meninggalkan syahwatnya, dan mengingatiKu, kalau dia mahu dia boleh meneruskan tidurnya".

Dalam mencari kesempurnaan ibadat qiyamullail beberapa adab yang diajar oleh Rasulullah s.aw. harus dipatuhi:



>Berniat untuk bangun malam ketika hendak tidur.

>Menyapu wajahnya ketika bangun malam, bersugi dan melihat ke langit sambil berdoa.

>Memulakan dengan solat dua rakaat yang ringan.

>Menggerakkan ahli keluarganya untuk turut sama.

>Hendaklah dia berhenti daripada solat ketika mengantuk sehingga hilang mengantuknya.

>Jangan memaksa dirinya. Lakukan mengikut kemampuan sahaja.


Semoga Allah memberi kita kekuatan untuk meneruskan tradisi dan jalan orang yang soleh dan memasukkan dalam golongan yang mulia ini.